sobota, 11 maja 2013

Harmonics

2013.04.28
Formacje harmoniczne
Postanowiłem założyć bloga, żeby łatwiej dzielić się moimi pomysłami dotyczącymi rynków surowców i forex. Pewnie na początku będą one naiwne, ale od czegoś przecież trzeba zacząć. Jak komuś pomysły nie będą odpowiadać, to przecież nie musi z nich korzystać.
Pierwszy pomysł: zainspirowany webinariami FibonacciTeam i Investio  postanowiłem "zaczaić się" na złotko obserwując formacje harmoniczne. Właśnie rozwija się  korekta, która doszła prawie do fibo 61,8 (brakuje prawie 30 pips, co w tej skali jest pomijalne)* i da się zauważyć sygnał odwrócenia (harami), więc stworzyłem taki obrazek:
* Jak się okaże, cena po kilku dniach prawie idealnie osiągnie ten poziom.

Widać połowę formacji, która może być gartley'em albo krabem, ewentualnie motylem, jeśli korekta się nie skończyła. Czekam  w prostokącie na punkt C. Fioletowe linie to górne ograniczenie i mediana Andrew's Pitchfork (APF) z W1.

Starczy na pierwszy dzień, zachęcam do komentarzy, szczególnie zależy mi na krytycznych (oczywiście merytorycznych), choć na przykład takie: "głupoty wypisujesz!" albo "po co tyle kolorów?" też są mile widziane, zgodnie z zasadą: "nieważne jak, byle o mnie mówili". Proszę tylko nie obrażać mnie i czytelników bloga.
Chociaż mnie to możecie sobie obrażać.
2013.05.03
Cena ponownie doszła do fibo 61,8 i przebiła minimalnie poprzednie maksimum, ale możliwość utworzenia formacji harmonicznej dalej obowiązuje.

2013.05.11

Sytuacja się rozwija w kierunku gartley'a albo kraba, punkt B pozostał dokładnie na fibo 61,8 XA, a C był już na minimalnym zakresie, gdyż BC=(0,382 do 0,886)AB. Moim zdaniem zejdzie jeszcze niżej (widać zreszta, że znowu mam sell, na razie lekko stratne), zwlaszcza że DTOsc to sugeruje. Ideałem byłoby zejście do fibo 70,7, jak to widać na obrazku z sugestiami prawego trójkąta, ponieważ wtedy pięknie wypełniłaby się zależność wzmacniająca formację - AB=CD w przypadku, gdyby D doszło do zniesienia fibo 78,6 XA, czyli formacja Gartley'a byłaby kompletna. W przypadku wzrostów już teraz harmonic pattern też jest możliwy, gdyby D wypadło dokładnie na zniesieniu zewnętrznym 1,618 BC (gartley) albo wywaliło pod niebiosa {CD=(2,236 do 3,618)BC - krab albo jakieś inne paskudztwo ;)} . Nie byłoby tylko AB=CD, ale to nie jest warunek konieczny. Zobaczymy.
2013.05.18
Punkt C przesunął się nam poniżej fibo 70,7 AB, gdzie zdecydowałem się zająć pozycję długą (widoczną powyżej pozycję krótką SL zamknął mi na niewielkim zysku) sugerując się także sytuacją techniczną na H1. Tradycyjne już na razie strata, zawierająca się jeszcze w mojej tolerancji. Przyznaję, muszę coś zrobić, żeby zmienić swoje zasady dotyczące początkowych SL.

Tutaj chcę powalczyć o coś więcej, więc jeszcze trzymam pozycję, zobaczymy jak po weekendzie wystartuje Edziu, od tego może dużo zależeć.
2013.05.20
Co drugi głupi to ma jednak szczęście. Korekta odcinka AB przekroczyła fibo 88,6, ale żadna godzinowa świeca nie zamknęła się poniżej tego poziomu i dzisiaj złotko zaczęło marsz w górę. Mój SL był raptem kilka pips niżej. Liczę więc na pokaźne zyski, o ile po drodze nie wyrzuci mnie jakaś korekta. W razie czego spróbujemy ponowić pozycje długą. Aktualna sytuacja (około godziny 19-tej):

2013.05.26
SL oczywiście się zrealizował, na szczęście już z przyzwoitym zyskiem. Później próbowałem jeszcze coś ugrać, ale ze zmiennym szczęściem. Trzeba chyba poczekać do zrealizowania się formacji harmonicznej i wejść pozycją krótką po jakimś wyraźniejszym sygnale na spadek. Tym bardziej, że aktualnie buduje się możliwość następnych wzorów, które niekoniecznie muszą być w sprzeczności z naszym podstawowym. Może to być zaznaczony innym kolorem nietoperz (niższy D') albo krab. Zobaczymy, co się będzie działo w okolicach potencjalnych punktów D'.

Po drodze jest parę oporów, więc może to trochę potrwać.
2013.06.18
Ten wątek też kończę, właściwsze jest chyba reagować dopiero po zrealizowaniu się formacji harmonicznej, a na niższych interwałach nie trzeba tak długo czekać. Poza tym wygląda, że z "klasycznych" wzorów nici, za długo to trwa i do tego złotku ma się "na południe".

 W każdym razie jeszcze się muszę dużo uczyć harmoniczności na rynkach. Zacząłem od bardzo dobrej, moim zdaniem, książki Łukasz Fijołka "Liczby Fibonacciego na rynku FOREX, czyli Harmonic Trading bez tajemnic", ale nie od rzeczy byłoby wziąć udział w jakimś kursie.

2 komentarze:

  1. Rozumowanie słuszne pod warunkiem, że punkt X jest dobrze "zaczepiony". Jeżeli go "zaczepimy" wyżej to Gartley - "nie wyjdzie". Z tym zaczepieniem X zawsze jest problem:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno jest to dość względne, ale widziałem w literaturze podobne "zaczepienie" punktu X, więc mam nadzieję na formację harmoniczną. Oczywiście w dalszym ciągu z klasycznych przy takim X można wykluczyć tylko nietoperza.

    OdpowiedzUsuń